Patriot-tulga.kz
Бізге кәсіби әскер керек!
Еліміздегі әскерилердің ішіндегі ең әйдік тұлғалардың бірі, отандық әскер саласындағы алғашқы ғалым, полковник, Қазақстанның еңбегі сіңген қайраткері Ким Серікбаев сексеннің сеңгірінен асса да сергек, қимылы ширақ, ойы тұнық, сөзі нық. Зейнетте болса да талмай еңбектеніп келеді. 2007 жылдан Алматы қаласы Медеу аудандық ардагерлер кеңесінің төрағасы қызметінде. Түрлі оқу ордаларының шақыруымен жастармен жүздесіп, көрген-білген, өмірден түйген мол білім, тәжірибесімен жиі бөлісіп, ұрпақ тәрбиесіне өз үлесін қосуда.
– Есіміңіз елдікінен ерек. Оның мағынасын көбісі, әсіресе қазіргі жастар біле бермеуі мүмкін.
– Біле бермейтіні рас. Оның тарихы былай ғой. Әкем партия, Кеңес үкіметі деп өле-өлгенше қызмет қылған адам. Ол кезде ферма бастығы болыпты. Одан бұрын орыстардың бақшасында бригадир болып істегендіктен орысша жақсы сөйлеген. Шамалы арабша білетін. Партия қызметіне шын беріліп, идеясын қолдаған. Сол тұста «Коммунистический интернационал молодёжи» деген жастар ұйымы болған. Қысқартып айтқанда КИМ. 1948 жылы ВЛКСМ болып өзгертілді. Әкем өзі шын беріліп қызмет еткен қоғамға деген құрметінің белгісі ретінде «комсомолдың аты менің ұлымда қалсын» деп осы есімді берген екен.
– Алайда әкеңіз де, анаңыз да дүниеден ерте өтіпті. Оның үстіне балалық шағыңыз соғыспен тұспа-тұс келді. Сол бір қиын- қыстау кездерде кім сүйеніш болды?
– 1947 жылы өзім үшін оңай болған жоқ. Ақтөбе өңіріне жауын жаумай, көк өспей, халық қиыншылық көрді. Ол кезде әкем бұл дүниеде жоқ еді. Анам қатты науқастанып жатты. Сол кезде үйдегі жалғыз сиырды сатып, қашар алып, оны сойып, анамызға сорпа ішкізгенім есімде. Ұзамай анамыз да дүниеден өтті. Жетім қалдық. Мен жалпы өткенді жамандамайтын жанмын. Кеңес заманында жақсы күндер де, қиын күндер де болды. Біржақты қаралай беруге болмайды. Бізді Үкімет далада қалдырған жоқ. Әуелі ауыл, кейін қала интернатында жатып оқыдым. Сондықтан мен сияқты жетім балаларды адам қылған үкіметтің тәрбиесі. Қазір де жетімдер бар. Бірақ оларға бізге жасалғандай қамқорлық өкінішке қарай жасалып жатқан жоқ. Біздің мұғалімдеріміздің бірсыпырасы соғыстан келгендер еді. Олар “ажалдан аман қалдым” деп еңбектерін адал істейтін. Басымыздан сипайтын. Сол кісілердің арқасында көштен қалмадық
– Өзіңіз өмір сүрген замандағы оқиғалар, көріністер әскери адам болуыңызға қаншалықты әсер етті?
– Бала болсақ та соғыстың салдары, ондағы аға-апаларымыздың ерлігі санамызға ерте қонды. Бастауыш сыныпта оқығанда Бауыржан Момышұлының, Мәлік Ғабдуллиннің, Әлия мен Мәншүктің атын естідік. “Солардай батыр боламыз” дедік. Балалық қой, 45 жылы соғыс біткенде бізде «соғыс жылдам бітіп қалды, біз соғысқа қатыса алмадық» деген ой да болды. “Отанның қорғаны – Бауыржан, Мәліктердей батыр болам” деген балалық арман алға жетелеп отырды. Сол кісілердің ізін жалғау өмірімнің мәніне айналды.
– Еліміз егемендік алған тұста әскери доктрина қабылдау, соған сәйкес әскер жасақтау мәселесі туды. Осы маңызды істің басынан өзіңіз табылдыңыз. Әскери құжат дүниеге қалай келді?
– О баста әскери доктринаның қаңқасын білгенімізбен, құрылымын толықтай білмейтін едік. Өйткені ол – құпия зат. Әсіресе кеңес әскерінің доктринасы. Сол кезде ҚР Қорғаныс министрі Сағадат Нұрмағамбетов «Мен өмір тәжірибем, соғыс тәжірибесі бойынша әскердің құрылыс мәселесі туралы практика жөнінен жұмыс істеймін. Ал сен білімің бар, тәжірибең бар, әскери доктрина жазуға, заңдарды әзірлеуге еңбектен», – деп жұмысты тапсырды. Әуелі қорғаныс комитетінде істедім, кейін президент аппаратында ашылған қорғаныс бөлімін басқардым. Сауаты, тәжірибесі, білімі бар әскери ғылыммен айналысқан азаматтарды жинадым. Мәскеуге барып аспирантурада бірге оқыған жігіттерден сыр тартып көрдім. Олар ол жақта бір-бір генерал болып жүр екен. Әскери достық деген бір керемет қой. Солар өйтіп-бүйтіп Ресей доктринасының жөн-жобасын айтып берді. Арғы жағын жұмысшы тобы болып өзіміз бітірдік. Сол доктрина әлі күнге күшінде. Тек жағдайға байланысты шамалы өзгерген болуы керек.
– Сол кезде әскери техниканы Ресейге тасу әрекеттерінің орын алғандығы туралы естіген едік...
– Ондай оқиғалардың болғаны рас. Сондай әңгіменің шеті шыға бастағанда мәселенің анық-қанығына көз жеткізу мақсатымен арнайы комиссия құрдық. Оған ұлттық қауіпсіздік қызметінен, қаржы министрлігінен, парламенттен адамдар кірді. Барлығын тексеріп, қорытынды баяндаманы Нұрсұлтан Назарбаевтың төрағалығымен өткен Қауіпсіздік кеңесінің отырысына алып келдік. Мән-жайды Елбасыға айтқанымда, ол кісі: “сабыр қылып, жауапты адамдарды тыңдап көрелік, кейін шешім қабылдармыз”, – деді. Отырыста салаға жауапты бірі ресейлік, бірі белорустік генерал ештеңе болмағандай баяндамаларын оқып шықты. Артынша мен генералдардың әрекетін әшкерелейтін тексеріс қорытындысын таныстырдым. Президент екі генералды да орнынан алып, көп ұзамай «Қазақстанның аумағындағы барлық әскери техника, қару-жарақ Қазақстанның мүлкі, Үкімет қаулысынсыз мұны сыртқа шығаруға болмайды» деген жарлық шығарды. Еліміздегі әскери техниканы осылай сақтап қалдық.
– Әскер санмен ғана емес, сапамен де өлшенеді. Сапалы әскер көп жағдайда әскери ғылымның дамуына байланысты. Осы орайда әскери ғылымның еліміздегі жай-күйін, оның маңыздылығын айтып өтсеңіз...
– Ә деп тәуелсіздік алғанда «ғылымды қоя тұрайық, алдымен қиырман-шиырман болып жатқан уақытта әскерді құрып алайықшы» деген пікірлер айтылды. Мен әскери ғылымды қолға алуды кешеуілдетпеуге шақырып әлекпін. Сол уақытта әскери кадр дайындау бойынша Қазақстан мен Ресей арасында уағдаластық бар еді. Оған сай 400 адамды Ресейде оқыту мүмкіндігі болды. Мен солардың арасынан 50-ін аспирантураға түсірейік деген ұсыныс білдірдім. Бірақ ол қолдау таппады. Арада бірнеше жылдар өтті. Әскери салада қателіктер орын алып жатты. Ол туралы мен ашық айттым. Тек 8-9 жылдан кейін ғана әскери ғылымға көңіл бөліне бастады. Бұл істе тарихшы Манаш Қозыбаев көп еңбек сіңірді. Оған Елбасының «Келешекте қорғаныс мәселесін ойласақ, егеменді еліміздің тәуелсіздігі тұрақты болсын десек, әскерді дұрыс құруымыз керек. Ол әскер әр уақытта өткен тәжірибе бойынша құрылуы керек» деген мәлімдемесі де қозғау болды. Кейін ресейлік, белорустық тәжірибелер қолданылды. Солардың негізінде әскери аспирантура – адъюнктура аштық. Өзіміздің мамандарды Ресейде, Белорусьте оқыттық. Солардың арқасында қазір 40-қа жуық әскери кандидат, 9 әскери доктор бар. Қазіргі әскери ғылым жағдайы жаман емес. Тек бір айтарым, әскери ғылымға боллондық жүйе келмейді. Осы жүйеге сай P&d докторы атанып жүргендердің білім-біліктілігі бұрынғы жүйе бойынша оқыған кандидаттардан әлдеқайда төмен. Оның үстіне студент алмасу деген бар. Ал біздің әскери оқу орындарында шетелдіктердің оқығаны қаншалықты қажет? Әскери, мемлекеттік құпия деген бар емес пе?! Соны ойлану керек.
– Соңғы жылдары елімізде әскер санын азайтып, келісім-шартпен қызмет етушілерді көбейтуге басымдық берілуде. Бұған қалай қарайсыз?
– Келісім-шарт жақсы, бірақ кәсіби әскер одан да жақсы деген ұстанымдағы адаммын. Келісім-шарт бойынша қызмет етуге келген адам кәсіби маман болса, әскери тәжірибесі, әскери ынтасы болса жақсы. Бірақ шынын айту керек қазір әскерге жұмыс таба алмай жүріп келіп жатқандар, әскери мәселеден қашық адамдар бар. Ал бізге кәсіби әскер керек. Тым болмаса келісім-шартпен қызмет етушілер санын елу пайыз, қалған жартысын әскерге шақырылған жастар бойынша жасаған дұрыс шығар. Өйткені отанды қорғау керек қой. Ертең ел басына күн туса сол жауынгерлер қорғанымыз болады. Соған жауынгерлеріміз әрдайым дайын болуға тиіс.
– Дайындық демекші, қолданыстағы 1 жылдық әскери борышты өтеу мерзіміне пікіріңіз қандай?
– Бұл мәселеге қатысты нақты айтар болсам, 1 жыл әскери істі меңгеруге, жауынгерді толық даярлауға жеткілікті емес. Қазір қару-жарақ түрі өзгерген, техника жаңарған, түрлі әскери көліктер шықты. Бір жылда бала неге үйренеді?! Жауынгер етіп қалыптастыруға кемі 2 жыл керек.
– Жастармен жиі кездесіп тұрасыз. Өскелең ұрпақтың патриоттық рухына қандай баға берер едіңіз?
– Мектептерге, жоғары оқу орындарына барам. Сонда кейде «қандай маман болғың келеді?» деп сұраймын. «Бизнесмен болам» дейтіндер көп. Ал әскери маман болғысы келетіндермен мақтана алмаймыз. Бұл заманға байланысты шығар. Бұл жөнінен үлкен жұмыстар күтіп тұр. Ұлттық қауіпсіздік мәселесін алға қою қажет. Жастарға осынау байтақ жерді бізге мұра еткен бабаларымыздың ерлігін айтуымыз керек. Жердің үстіндегі, жердің астындағы байлықтық қорғаны тек қана қазақ. Ұлттың болашағы, ұлттың тұтастығы солардың қолында. Соны құлақтарына құйып, қаперінен шықпастай етуге тиіспіз.
– Бүгінде мектептерде ер мұғалімдер тапшы. Бұның теріс салдары болуы мүмкін бе?
– Бұл да күрделі проблема. Кейбір мектептерде тіпті алғашқы әскери дайындық пәнін әйел мұғалімдер жүргізеді. Ер мұғалімдер жоққа жақын. Ер адам от-ошағын құрып, отбасын асырау керек. Сондықтан олар «мұғалім болсам менің келешекте жағдайым қалай болады?» деп уайымдайды. Сол үшін мұғалімдердің жалақысын көтеріп, балаларды мұғалім болуға ынталандыру керек. Бала тәрбиесінде ер адамның орны ерекше болады. Ұлтымыздың тәрбиесі оңды, ұлдары отаншыл болсын десек, осыған аса мән берген жөн.
Меліс СЕЙДАХМЕТОВ,, журналист