Patriot-tulga.kz
Байдалы би
Байдалы Бекшеұлы бүкіл ел қамын ойлаған, қазақтың бірсыпыра белгілі қайраткерлеріне ақылшы аға, үлгілі ұстаз болған, қайратты, қабілетті, ерге қамқорлық жасаған тұлға. Ол жалпы әлсіздерге болысу, әділ болу, қиянатқа қарсы тұруды – адамдық, азаматтық парызы деп түсінген. Халық жадындағы Байдалы би – ел қамын жеген үлкен ойшыл.
Байдалы би қазақтың көрнекті қоғам қайраткерлерінің бірі, білікті би, ойшыл ақын, атақты шешен, кезінде Абылай ханның тікелей ақылшысы болған. Небір шиеленіскен даулар Байдалы алдынан шешім тапқан. Абылай хан асқан шешендігіне, ақылды кеңесіне дән риза болып, «сегіз биім, сегіз бидің ішіндегі семіз биім» деп атағанда оның дене бітіміне емес, ақыл-парасатына, шешендік тапқырлығына қарап айтса керек. Өзге билер Байдалының билігіне тоқтаған. Тіптен, Абылай ханның өзі де одан аса алмаған.
Ол қазіргі Қарағанды облысы, Сарысу өзенінің бойында, Жаңаарқа маңында, бұрынғы «Дружба» совхозы (2002 жылдан бастап Байдалы би ауылы) орналасқан жерде туған. Биіміз 1722-1723 жылдары дүниеге келген. Байдалы би Абылай ханның сегіз биінің бірі болып, Хан кеңесіне мүше болып сайланған. Байдалы бидің арғы тегі – Арғын тайпасының Қуандық руынан.
Жастайынан мұсылманша оқыған, сауатты адам болған. Халқының ақындық-шешендік өнерінен тәлім алған. Байдалы би он екі жасынан бастап ауыл арасында билік айта бастапты. Ел ішінде дау-дамай біткен бе? Қаршадай бала сондай түйінді дауларды шешкен билердің сөзіне қанып, әділдігіне бас иіп өскендіктен ел билігіне ертерек араласады. Таңдайы тақылдап, айтқан сөзін нақылдап тұрған баланы елдің көнекөз қариялары тез танып, ақ батасын береді. Бас қосқан жерден тастамай, ақсұңқарды баулығандай соңына ертіп, үлкен дауларға алып баратын болған. Өздері әділ шешім айта алмай, ағайындыққа бүйрегі бұрар сәттерде билікті балаға айтқызады. Содан бала бидің аты ауыл-аймаққа тез жайылады. Бірте-бірте ол үш жүздің ішіндегі үлкен дауларға да төрелік айта бастайды. Жағалай жатқан жалпақ ел Байдалының атына ерте қанығады. Қарақылды қақ жарған қазылығына тәнті болады. Оның даңқы бірте-бірте Абылай ханға да жетеді.
Сырттан әділдігіне, шешендігіне және ақыл-парасатына көптен сүйсініп жүрген Абылай Байдалыны өз ордасына шақырады.
Хан ордасында Байдалы беделді болады. Орыс патшасының Бөкей ордасына байланысты айтылған пікірлері қазақ мемлекеттігіне қатысты ой болатын. Ресей әкімшілігі қазақ мемлекеттігін жою, сондай-ақ қазақтың ұлттық, мемлекеттік идеясын қоғамдық санасынан ысырып тастау әрекетіне қарсы тұрған негізгі күштердің бірі, әрине, қазақ басқарушы элитасы болатын.
Ал қазақ басқарушы тобы үшін ХҮІІІ ғасырдан бастап-ақ орыс әкімшілігіне, оның реформаларына деген қатынас ең өзекті мәселелерінің біріне айналды.
Осы кезеңде Байдалы шешен айтқан биліктерін елдің құқық тарихындағы бірден-бір тыңнан шығарылған биліктер деп емес, ертеден келе жатқан Сақ, Ғұн, Көк түрік замандарынан бастау алған заңдардың яғни Шыңғыс ханның «Ясағының», Есім ханның ескі жолының, Қасым ханның қасқа жолының, Әз Тәукенің «Жеті жарғысының» заңды жалғасы деп білген дұрыс.
Кемеңгер би бүкіл ел қамын ойлаған, қазақтың бірсыпыра белгілі қайраткерлеріне ақылшы аға, үлгілі ұстаз болған, қайратты, қабілетті, ерге қамқорлық жасаған адам. Ол жалпы әлсіздерге болысу, әділ болу, қиянатқа қарсы тұруды адамдық, азаматтық парызы деп түсінген. Халық жадындағы Байдалы би – ел қамын жеген үлкен ойшыл.
Байдалы Бекшеұлы Қазақ халқының өзара және басқа туысқан мемлекеттермен достық қарым-қатынаста болуын арман-мұрат тұтқан.Ол тек би ғана емес, ойшыл ақын болған.
Бекше – ағайын ішінде аз ру. Көп өскен ағайындардан қиянат көргенде «Аздың жақсысы болғанша, көптің жаманы неге болмадым. Ақ бидайдың дәні болғанша, арпаның сабаны неге болмадым» деп, кейде назалана толғанған екен деседі ел.
Байдалы би халқым деп қайғырған, елім деп егілген сезімтал ақын жаны сол халықпен бірге күйзеледі:
Ел ағасына жарасар -
ел ұстарлық айласы.
Бәрінен де қиын ғой
ағайынның аласы.
Мал аласы сыртында,
ішінде болар адамның
қаскүнемдік аласы.
Өмір деген қысқа ғой,
Ой, адамзат, айтарым
Алды-артыңа қарашы!
Шығармаларының негізгі идеясы: адамның өмірдегі орны бөлек, адам табиғатқа, табиғат адамға ұқсайды, бақыт пен бақытсыздық қоғамның құрылысына, кейде адамның өзіне де байланысты, жамандық пен жақсылықтың бір-біріне атыстырып, ру тартысын қоздырып жүретін айлакер түлкімінезді адамдардан асқан азғындық жоқ, адам біреуге жамандық жасау үшін емес, жақсылық жасау үшін жаратылған. Біз жарық дүниеге сүю үшін, бағалау үшін келдік, – Байдалы.
Жақын – ажал, алыс – білімді мен білімсіздің арасы
Ел аузында Байдалы би туралы көптеген тарихи аңыздар мен ертегі-әңгімелер сақталған. Оның атымен байланысты толып жатқан нақыл, мәтел сөздер, билік-кесімдер халық арасында кең тараған.
Бірде есесі кетіп, теңдік ала алмай жүрген төре тұқымының бір жастау азаматы Байдекеңе аяғын үзеңгісіне салып, атқа міне бергенде, сұрақ қойып: «Байеке, алыс не, жақын не?» – депті. Сонда Байдалы би өрге көтеріле беріп: «Жақын – ажал, алыс – білімді мен білімсіздің арасы», – дейді.
Бес сұраққа жауабы
Бір үлкен аста Байдалы биді сынау үшін үш жүздің таңдаулы азаматтары: «Байеке, осы қанат не, жанат не, сағат не, ағат не, болат не?» – деп бес сұрақ қойыпты. Оған дана би: «Ердің күткен жақсы аты – қанат емей, немене?! Тоқтышақтың терісі – жанат емей немене?! Соғып тұрған жүрегің – сағат емей немене?! Жігіттікте өткен іс – ағат емей, немене?! Ауыздағы отыз тіс – болат емей немене?! – деп жауап берген екен.
Жамал ЖОЛМҰХАМЕД